Використання інноваційних технологій на уроках англійської мови
Освіта - одна з найважливіших сфер людської діяльності та визначальний фактор розвитку людства. У багатьох країнах світу давно розуміють, що майбутнє за тією цивілізацією, яка максимально забезпечить розвиток інтелектуального та творчого потенціалу своїх громадян. У сукупності з наукою, суспільно-політичними інститутами, засобами масової інформації та культурою освіта виступає важливим фактором створення високоефективної економіки, ключовим засобом формування громадянського суспільства. В умовах глобалізації, нових геополітичних змін у світі перед освітою постають нові завдання, вирішення яких має надзвичайно велике значення не тільки для освіти майбутнього, а й для розвитку суспільства в цілому.
Одним з найважливіших векторів розвитку сучасної освіти є
впровадження в освіту інноваційних технологій. Головними аспектами впровадження
в освіту інноваційних технологій є:
§
технологізація всіх видів наукових
досліджень;
§
зміщення державного фінансування зі
сфери фундаментальних досліджень у сферу технологічних імплікацій, розвиток
соціальної та інформаційної інфраструктури науки;
§
упровадження сучасних комп'ютерних і
мережевих технологій;
§
зростання та широке застосування нових
інформаційно-освітніх технологій.
Необхідною умовою використання інформаційних технологій є
реформування системи освіти, розробка нових дидактичних і концептуальних засад
освіти. Головними напрямами цього процесу мають стати:
§
створення предметно-орієнтованих
навчально-інформаційних середовищ, які дозволяють використовувати мультимедіа,
системи гіпермедіа, електронні підручники тощо;
§
освоєння для обміну інформацією засобів
масової комунікації (комп'ютерної мережі, телефонного, телевізійного,
супутникового зв'язку);
§
ознайомлення з правилами «навігації» в
інформаційному просторі;
§
розвиток дистанційної освіти.
Навчання з використанням інноваційних технологій якісно перевищує класичну освіту. Воно інтегрує процеси, які не можна об'єднати в межах класичної освіти: навчання, працевлаштування, планування кар'єри.
Чим більше я навчаю, тим більше розумію,
що повинна постійно вигадувати щось нове. Дітей можна порівняти з насінням.
Якщо покласти його в родючий грунт, воно дасть багатий урожай. Так і діти. Якщо
ми, вчителі, створимо сприятливий клімат для них, вони виявлять свої таланти.
Головне завдання справжнього вчителя – створити ці умови та запросити дітей до
чудового світу знань.
Однією з методичних знахідок я вважаю проектну методику.
Використання проектної діяльності є актуальною, тому що допомагає
розширити комунікативні уміння та сприяє інтегруванню чотирьох умінь.
Слід зазначити, що вчитель іноземної мови
навчає дітей засобам мовленнєвої діяльності, ось чому ми говоримо про комунікативну
компетенцію як про одну з основних цілей навчання іноземних мов.
Щоб сформувати в учнів необхідні вміння,
лінгвістичну компетенцію на рівні, визначеною програмою та стандартом, та
навчити в тому чи іншому виді мовленнєвої діяльності, необхідна активна усна
практика для кожного учня групи.
Важливо надати
учням можливість мислити й розв’язувати деякі проблеми.
Ось чому метод проектів є важливим на етапі
творчого застосування мовного матеріалу.
Таким чином, для
грамотного використання методу проектів необхідна значна попередня підготовка,
яка повинна проводитися постійно, систематично та паралельно з роботою над
проектом.
Перш ніж розпочинати роботу над проектом
вчитель повинен знати основні вимоги, які висуває проектна технологія до її організації:
1)
наявність значної в дослідницькому та
творчому плані проблеми (наприклад, проблема вільного часу в молоді,
дослідження історії виникнення різних свят в англомовних країнах, проблеми
організації подорожі до Лондону, проблема формування молодіжного сленгу та
інші);
2)
практичне, теоретичне значення
результатів (доповідь, спільний випуск постера, газети);
3)
самостійна (індивідуальна, парна,
групова) діяльність учнів на уроці та в позаурочний час;
4)
структурування змістової частини
проекту;
5)
використання дослідницьких методів:
визначення проблеми, задач дослідження, обговорення методів дослідження,
оформлення кінцевих результатів, висновки (використання в ході сумісного
дослідження метода “мозкової атаки”, “круглого столу”, творчих звітів тощо).
Проектну діяльність можна застосовувати для
учнів майже всіх рівнів, віку та здібностей. Проекти можуть бути інтенсивною
діяльністю учнів упродовж короткого періоду – 1-2 годинна тиждень або тривалим
– впродовж кількох тижнів. Тому проекти можна поділити на чотири основні
категорії.
1.
Інформаційні та дослідні проекти
(письмові доповіді, класна виставка).
2. Оглядові проекти (класні виставки, що
супроводжуються повідомленнями, фотографіями, картками, схемами, графіками,
різноманітними доповідями оглядового характеру).
3.
Production project (випуск
стіннівок, радіопрограми, постановка п’єси).
4. Організаційні проекти,
проекти-презентації (організація англійського клубу, проведення вечора, КВК
тощо, інсценування п’єси).
Таким чином, для
грамотного використання методу проектів необхідна значна попередня підготовка,
яка повинна проводитися постійно, систематично та паралельно з роботою над
проектом.
Перш ніж розпочинати роботу над проектом
вчитель повинен знати основні вимоги, які висуває проектна технологія до її організації:
1)наявність значної в дослідницькому та
творчому плані проблеми (наприклад, проблема вільного часу в молоді,
дослідження історії виникнення різних свят в англомовних країнах, проблеми
організації подорожі до Лондону, проблема формування молодіжного сленгу та
інші);
2)практичне, теоретичне значення
результатів (доповідь, спільний випуск постера, газети);
3)самостійна (індивідуальна, парна,
групова) діяльність учнів на уроці та в позаурочний час;
4) структурування змістової частини
проекту;
5)використання дослідницьких методів:
визначення проблеми, задач дослідження, обговорення методів дослідження,
оформлення кінцевих результатів, висновки (використання в ході сумісного
дослідження метода “мозкової атаки”, “круглого столу”, творчих звітів тощо).
Проектну діяльність можна застосовувати для
учнів майже всіх рівнів, віку та здібностей. Проекти можуть бути інтенсивною
діяльністю учнів упродовж короткого періоду – 1-2 годинна тиждень або тривалим
– впродовж кількох тижнів. Тому проекти можна поділити на чотири основні
категорії.
1.
Інформаційні та дослідні проекти
(письмові доповіді, класна виставка).
2. Оглядові проекти (класні виставки, що
супроводжуються повідомленнями, фотографіями, картками, схемами, графіками,
різноманітними доповідями оглядового характеру).
3.Production project (випуск
стіннівок, радіопрограми, постановка п’єси).
4.Організаційні проекти,
проекти-презентації (організація англійського клубу, проведення вечора, КВК
тощо, інсценування п’єси).
Слід зауважити,
що групові проекти, підготовлені учнями, можуть стати цінним навчальним
матеріалом у плані країнознавства. Загальновідомо, що прекрасним зарубіжним
підручникам бракує матеріалів про Україну, і вчитель змушений шукати додатковий
країнознавчий матеріал, цікавий з його точки зору. На мою думку, логічним було
б використання проектів, підготовлених старшокласниками, адже їхні матеріали
відображають реальні інтереси, потреби, можливості.
Так, вивчаючи тему “Food”,
учням пропоную виконати такий проект:
Food
In this project you have learn about food
in Britain. Now make a project about food in your country. Here are some things
that you could do:
a)
Interview some visitors to your country. Ask them what they
eat and what they think of the food.
b)
Prepare a guide to places to eat in
your town. What kinds of restaurants are there? What kind of food do they sell?
c)
What is a traditional dish from your
country? Write a recipe for it.
Під час вивчення теми “The
geographical position of Ukraine ” учні можуть виконати таке цікаве
завдання:
River
Every country has got a famous and
important river. Choose one from your country and make a project about it:
a)
Find some information about it.
-
Where does it start?
-
How long is it?
-
What towns or cities are built on it?
-
What do people use the river for?
b)
Find or draw a map of it.
c)
Find some pictures of places along
the river.
d)
Arrange your pictures and texts along
the map of your river.
У 8 класі, під час вивчення теми “Music”, маю на меті запропонувати учням виконати
проект про відомих співаків і музикантів.
Перша пара учнів представлятиме різні види
музичних інструментів таких як, піаніно, гітара, саксофон та ін.. Вони розповідатимуть
іншим учням як ці інструменти працюють і
називають імена музикантів, які грали на цих інструментах.
Друга пара малюватиме різні постери і
оголошення, які представляють поп-групи, співаків і джазових музикантів.
Третя пара збиратиме інформацію про
представників класичної музики: Баха, Моцарта, Бетховена. Кожен проект
міститиме велику кількість малюнків та фотографій. На уроці з теми “Music” учні
представлятимуть свої проекти та відповідатимуть на запитання.
Серед методичних прийомів, найчастіше вживаних мною, можна назвати наступні: кластер, мозковий штурм, вчимося разом, ажурна пила, зигзаг, мікрофон. Залучені в процес критичного мислення, учні самостійно добувають знання, разом висувають ідеї, використовують придбані знання і уміння в нових ситуаціях повсякденного життя, творять, вчаться формулювати власні думки та ідеї, відноситися з повагою до думки інших. Окремо хочеться сказати про використання так званого евристичного методу.
Метод
"Mind-Map" (Карта пам'яті), який я
найчастіше використовую на своїх уроках,
є простою технологією запису думок, ідей, розмов. Запис відбувається
швидко, асоціативно. Тема знаходиться в центрі. Спочатку виникає слово, ідея,
думка. Іде потік ідей, їх кількість необмежена, вони всі фіксуються, починаємо
їх записувати зверху зліва і закінчуємо справа внизу.
Метод є індивідуальним продуктом однієї
людини або однієї групи і показує індивідуальні можливості, створює простір для
прояву креативних здібностей. Зазвичай цей прийом використовую під час:
1.
систематизації, повторення матеріалу;
2.
роботи з текстом;
1.
повторення на початку уроку;
2.
ознайомлення з новою темою;
3.
збору необхідного мовного матеріалу;
4.
контролю.
Метод
"Brain Storming" (Мозковий штурм)
Шляхом мозкової атаки учні називають все,
що вони знають і думають на задану тему, проблему. Всі ідеї приймаються,
незалежно від того, правильні вони чи ні. Роль вчителя - роль провідника,
примушуючи учнів міркувати, при цьому уважно вислуховуючи їхні міркування.
Teacher: What
comes to mind when you hear the expression: What is a calendar?
Cluster-Method (гроно) -
служить для стимулювання розумової діяльності. Спонтанність, звільнена від будь
- якої цензури. Графічний прийом систематизації матеріалу. Думки не
нагромаджуються, а ніби утворюють гроно, тобто розташовуються в певному
порядку.
Технологія
складання:
- Ключове слово;
- Запис слів, спонтанно приходять у голову, записуються навколо основного слова. Вони обводяться і з'єднуються з основним словом.
- Кожне нове слово утворює собою нове ядро, яке викликає подальші асоціації. Таким чином, створюються асоціативні ланцюжки.
- Взаємопов'язані поняття з'єднуються лініями.
Можливості використання:
Кластери можуть стати як провідним прийомом на стадії виклику (evocation)
- Систематизація інформації, отриманої до ознайомлення з основним джерелом (текстом) у вигляді запитань або заголовків смислових блоків;
- на стадії рефлексії (reflection)
- виправлення невірних припущень в попередніх кластерах, заповнення їх на основі нової інформації, встановлення причинно-наслідкових зв'язків між окремими смисловими блоками (індивідуально та в групах) так і етапами уроку в цілому.
Немає коментарів:
Дописати коментар